Wymiary wizytówki – jakie są najlepsze, na co zwrócić uwagę?

projekt wizytówki

Wizytówka to często pierwszy produkt naszej firmy, jaką dajemy potencjalnym klientom. Musi być ona elegancka, dobrze wykonana i schludna. Powinna też mieć odpowiednie wymiary, dzięki którym będzie mieścić się w naszej kieszeni w taki sposób, aby nie była narażona na pogniecenie się. Dziś odpowiem na pytanie o idealny wymiar wizytówki.

Rozmiary wizytówki a ISO?

ISO, czyli International Organization for Standardization (międzynarodowa organizacja standardyzacji) reguluje zaskakująco wiele dziedzin naszego życia. Certyfikaty ISO są niezwykle popularne, jednak mogłoby się wydawać, że rozmiar wizytówki nie leży w ich orbicie zainteresowania. Cóż, wszyscy, którzy tak myślą, są w błędzie.

Wymiary idealnej wizytówki określa norma ISO 7810 ID-1. Czy to oznacza, że wszystkie wizytówki są stworzone w jednej wielkości? Oczywiście, że nie. Istnieje dobrowolność i tylko od nas zależy, czy zastosujemy się do wytycznych ISO, czy nie. W Polsce najczęściej można spotkać wizytówkę w formacie 90 x 50 mm, która nie jest zgodna z przytoczoną wyżej normą.

Z biegiem czasu coraz częściej zdarza się też sytuacja, kiedy tradycyjny w Polsce format druku wizytówek ulega znaczącym zmianom. Klienci pokochali wizytówki grawerowane, a także takie, których kształt odbiega od tradycyjnego prostokąta. Wszystko w imię tego, aby jak najbardziej się wyróżnić i zapaść w pamięć potencjalnym klientom. Czy to dobra taktyka? Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.

Niestandardowy wymiar wizytówki – a co z kolorami?

O ile zamówienia wizytówek o – na przykład – okrągłym kształcie są coraz powszechniejsze, o tyle pewne zasady powiązane z kolorami, wciąż mają bardzo duże znaczenie. Jaka wizytówka może zwiększyć nasze szanse na rynku i pomóc nam odnieść sukces? Musi ona spełniać zaledwie kilka prostych wytycznych. Mimo dokonującej się rewolucji w świecie wizytówek pewne zasady wciąż nie zmieniły się.

Warto wyeksponować logo. Niedawno pisałem Wam o tym, w jakich kolorach warto stworzyć swoją stronę internetową. Te same uwagi można przenieść do świata wizytówek. Logotyp musi wyglądać schludnie i estetycznie. Trzeba pamiętać o tym, że ludzie uwielbiają prostotę. Czasem wystarczy prosty kształt logo, nie trzeba silić się na piękne, idealne pod kątem geometrii, linie czy sinusoidy.

Dobra drukarnia sama zaoferuje usługi grafika, który w razie czego przygotuje i odpowiednio zoptymalizuje nasz projekt wizytówki, bez względu na jej rozmiar. Technika druku zależy już tylko i wyłącznie od naszych oczekiwań. Mimo wszystko nie warto oszczędzać. Lepiej dopłacić za jakość, niż później głowić się nad tym, czy nasza standardowa wizytówka nie wygląda źle na tle konkurentów, którzy – na przykład – tak samo, jak my, promują się na imprezie branżowej.

W kwestii kolorystyki warto postawić na bezpieczne, klasyczne rozwiązania. Można dodatkowo podkreślić je kilkoma „agresywnymi” wstawkami, jak na przykład czerwienią lub pomarańczowym. Biała wizytówka z niebieskimi ozdobnikami to wręcz kwintesencja bezpiecznej kolorystycznie wizytówki. Unikajcie łączenia barw, które są ulokowane blisko siebie w palecie kolorystycznej, na przykład żółtego z pomarańczowym czy czarnego z granatowym.

Tekst na wizytówce musi wyróżniać się od jej tła. Logo powinno być wyeksponowane, a czcionka powinna być w miarę duża i wyraźna. Dane, jakie warto zawrzeć na wizytówce, są dość standardowe. Imię, nazwisko, nazwa firmy. W obecnych czasach do rangi kluczowych danych wyrasta też adres strony firmy, e-mail posiadacza wizytówki oraz jego numer telefonu. Dodatkowe informacje są zbędne. Osoba zainteresowana kontaktem z naszą firmą znajdzie nas przecież w sieci, prawda?